אבחון דידקטי ממפה את קשיי הלמידה וכישוריו של התלמיד, מתווה את התנהגותו של התלמיד בתחומי הלמידה, מזהה את אסטרטגיות הלמידה של התלמיד ובוחן את המנגנונים הקוגניטיביים העומדים בבסיס חקר המיומנויות האקדמיות הבסיסיות שלו.
אבחון דידקטי הוא כלי הערכה המשמש בחינוך לזיהוי נקודות החוזק והחולשה של תהליך הלמידה של התלמיד. זה כרוך בניתוח היכולות, הידע והמיומנויות הקוגניטיביות של התלמיד בתחום ספציפי או למידה כוללת.
תהליך האבחון הדידקטי כולל הערכת ביצועי התלמיד באמצעות שיטות שונות כגון מבחנים, מטלות, תצפיות וראיונות. תוצאות ההערכה יכולות לסייע למורים להתאים את דרכי ההוראה והחומרים שלהם לצרכיו ויכולותיו של התלמיד, ולספק להם חווית למידה יעילה יותר.
ניתן להשתמש באבחון דידקטי על מנת לזהות תחומים בהם התלמיד זקוק לתמיכה או הכוונה נוספת, וכן לזהות תחומים בהם התלמיד מצטיין. על ידי זיהוי תחומי חוזק, המורים יכולים לבנות על החוזקות של התלמיד כדי לעזור להם להגיע להצלחה גדולה עוד יותר.
בסך הכל, אבחון דידקטי הוא כלי רב ערך בחינוך המסייע למורים להבין טוב יותר את צרכי הלמידה של תלמידיהם ולפתח אסטרטגיות שיעזרו להם למצות את הפוטנציאל שלהם.