שם הקורס: אסטרטגיות למידה והוראה מתקנת
מק"ט הקורס: 6-2-281217
חשיפה והכרת אסטרטגיות למידה שונות בתחום הבנת הנקרא, ההבעה בכתב, פיתוח למידה עצמאית ועוד.
1. טכניקות לשיפור תהליכי הלמידה
2. זיהוי סוגי לקויות
3. בניית תוכנית למידה מותאמת
4. הענקת כלים חיוניים לעבודה עם התלמידים , עבודה פרטנית או בקבוצות .
• פיתוח מודעות למושג אסטרטגיות למידה וחשיבותן.
• הבחנה בין הוראה מתקנת ספציפית לאסטרטגיות למידה.
• הכרת אסטרטגיות למידה שונות כולל אלו המאפיינות את הסטודנט עצמו.
• הכרת דרכי הקנייתן של אסטרטגיות למידה שונות בתחום הבנת הנקרא וההבעה בכתב.
• פיתוח למידה עצמאית בעזרת שימוש נכון באסטרטגיות הלמידה והטמעת את המושג "מטה-קוגניציה" הלכה למעשה.
• איתור מוקדי קושי של תלמידים שונים כולל לקויות למידה ובניית תכנית מותאמת לכל אחת מהלקויות.
מהי הוראה מתקנת
מהי הוראה מתקנת, חלק 2
מידע בסיסי על לקויות למידה
אסטרטגיות למידה – הגדרות מטח
בניית שפה משותפת
המודל ההתפתחותי של FRITH (1985)
סגנונות למידה
שאלון לאיתור סגנון למידה
סיפורו של הנשר
תמונה 1
תמונה 2
תכנון זמן יעיל
ארגון סביבה לימודית
איך לבנות אסטרטגיה עם מודל SWOT?
איך לבנות אסטרטגיה עם מודל SWOT, חלק ב'
בית הספר בעידן שלפני המבול
הצלחה כדרך חיים
תפקודי לומד עיקריים במאה ה- 21
תפקודי לומד במאה ה-21 – למידה משמעותית
תמונה 3
טקסונומיות חשיבה וסדר חשיבה גבוה
גלי המוח והפרעת קשב
מחוון- תכנון והערכת למידה משמעותית ותפקודי לומד בשיעור
מחוון- תכנון והערכת למידה משמעותית ותפקודי לומד בשיעור – טבלה
מעגל הלמידה ועקרונות תכנון שיעור מיטבי
חיזוק האוריינות בטכנולוגיה
"כולנו אל מול לקות הלמידה"
12 צעדים שיובילו להעצמת תחושת המסוגלות של התלמידים
דילמות והערכה בית- ספרית
סדנא בנושא הבנת הנקרא ופיצוח שאלות
מיומנויות ואסטרטגיות למידה – תיאוריה ויישום
מיומנויות וממדי הבנה
12 צעדים לשיפור תחושת המסוגלות
FRITH- המודל ההתפתחותי של פרית
SWOT מודל
אסטרטגיה – מהי
אסטרטגיות למידה 1
אסטרטגיות למידה- הגדרה- מטח
ארגון סביבה חינוכית
בית הספר בעידן שלפני המבול
גלי המוח והפרעות קשב
דילמות והערכה
דילמות והצעות להערכה ומדידה
הוראה מתקנת בקריאה
הצלחה כדרך חיים
טקסונומיות חשיבה וסדר חשיבה גבוה-בלום
כולנו אל מול לקות למידה
מהי הוראה מתקנת
מחוון למידה משמעותית ותפקודי לומד
מעגל הלמידה ועקרונות תכנון שיעור מיטבי
ניסוי המרצה – האבנים
סגנונות למידה- שלבי הלמידה- המוח
שאלון-לאיתור-סגנון-למידה-1
תפקודי לומד במאה ה – 21
דיסלקסיה ודיסקלקוליה
מבוא ללקויות מתונות 1
מבוא ללקויות מתונות 2
תפקודים ניהוליים
ההבדל בין קושי למידה ללקות למידה
ADHD והטיפול בו
אסטרטגיות טיפול ב adhd
אסטרטגיות ספציפיות
כרטיס ניווט מתוך אסטרטגיה
אינטיליגנציה
מהי אינטיליגנציה
מהי לקות למידה
פיתוח יכולת פתרון בעיות וידע עולם
פרק ראשון
קליעה למטרה
תפיסה וקריאה
הוראה מתקנת
מצגת תפקידים ניהוליים – דנה קינד
גישות בהוראת הקריאה
הבנת הנקרא 1
הבנת הנקרא 2
הוראה מתקנת במתמטיקה 1
הפקת משמעות מטקסט 1
כפל
מימדי הבנה כרטיסיות
שטף
תומכי זיכרון אותיות
תומכי זיכרון צלילים
תומכי זיכרון
מצגת מספר 2 – הפרעות קשב וריכוז
מוכנות לכיתה א'
הוראה מתקנת
לקויות למידה – הגדרות
reading strategies 2007
שיטות וגישות
שיטות קריאה
התפתחות חשיבה חשבונית ודיסקלקוליה
בשלות ומוכנות לכיתה א'
מבחני מוכנות
מוכנות לבית הספר היבטים תיאורטיים
הבחנה בין קשיי התנהגות חברתיים ואו אישיותיים
הגדרות תפקידי המורה בעידן הפוסט מודרני
הצפנה לזיכרון
מפגש שני – לקויי למידה
סרגל למיפוי תקופתי – אישי התנהגותי
שאלון אישי לתלמיד לגבי סגנון הלמידה שלו
תפיסת תפקיד המורה על פי החינוך ההומני
דוגמא לאבחון 4
דוגמא לאבחון
הוראה מתקנת עקרונות
הטקסונומיה של בלום
הכד השבור
העשרת_אוצר_מילים_תבניתי
וראה מתקנת בקריאה למיצוי אופטימלי של הפוטנציאל הלימודי
טבלת ניתוח קריאה
כללים למניעת שגיאות כתיב
כרטיסי ניווט
מהי קריאה מודלים
מודליםי ושטות קריאה
מילות זמו
מילים ב- א
מילים ב- ת
מילים דומות
מילים הקשורות במים 1
מערך_שיעור_1
מצגת מיומנויות בהבנת הנקרא סמית
מצגת מהי קריאה
מרכיבים עיקריים המשפיעים על הקריאה
דוגמא 2
דוגמא 3
ד"ר עמליה בר-און, 2010 .מודל התפתחותי ברכישת הקריאה בעברית
Diana L. Treahy and Susan P. Gurganus, 2010, מודלים עבור תלמידים בעלי צרכים מיוחדים
Research Clips and Briefs, NCTM, 2007, מאפייני תלמידים בעלי קשיים במתמטיקה ואסטרטגיות יעילות לטיפול בהם
מהן אסטרטגיות למידה, ד"ר נעמי וורמברנד
המודל ההתפתחותי של FRITH, 1985
מנה של חשיבה טובה, יורם הרפז
מטה קוגניציה שיפוטית, ינון היימן, עו"ד פסיכולוג.
לקות למידה לא מלולית (NLD ) בגיל ההתבגרות ובבגרות, דר' גילדה פלטי, פסיכולוגית, מומחית לאבחון וטיפול בליקויי למידה.
תלמידים עם צרכים חינוכיים מיוחדים והכיתה ההטרוגנית: סוגיות אתיות, עירית כהן, מורה מתקנת ומאבחנת דידקטית
ליקויי למידה ורכישת שפה שניה – הגדרה ומאפיינים, עירית כהן M.A
על לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז ואינטליגנציה, חנה דויד
תשע דרכים לקדם תלמידים המתקשים במושגי יסוד במתמטיקה, Marilyn Burns (2007)
מאפייני תלמידים בעלי קשיים במתמטיקה ואסטרטגיות יעילות לטיפול בהם, Research Clips and Briefs, NCTM, 2007
איפיוני למידה וחשיבה של תלמידים "חלשים" במתמטיקה, ד"ר רוני קרסנטי פרופ' אברהם הרכבי
Prospective Risk Factors and Treatment Outcomes Among Adolescents in DATOS-A, Elisha R. Galaif, Yih-Ing Hser, Christine E. Grella ,Vandana Joshi
בעיות פסיכולוגיות בתכנית הלימודים, מנקוביץ א.
לקראת חינוך לצפייה ביקורתית בישראל, מרכוס א
מהי לקות למידה – מאפיינים
מפגש מבוא
מהן הצלחות וכיצד ניתן ללמוד מהן?
תיפקודים ניהולים
קשב וריכוז
50 דרכים להתמודדות בכיתה עם ילדי ADHD/ADD